18 Ιουν 2013

Το τέλος της καθεστηκυίας τάξης

Καρέκλα : Ένα πορτραίτο.




Οι καρέκλες ανέκαθεν υπήρξαν ένθεροι υποστηρικτές της τέχνης, είτε εξαιτίας εκείνων που κάθονταν σε αυτές είτε εξαιτίας της απουσίας τους. Διάσημοι είναι δύο πίνακες του Van Gogh με θέμα καρέκλες. Η καρέκλα του Γκωγκέν (1888) και η καρέκλα του Βαν Γκόγκ (1888) λειτουργούν ως προσωπογραφίες, εύγλωττα πορτραίτα των κατόχων τους που αν και απόντες, δηλώνουν παρών.

Θρόνος, πολυθρόνα, κάθισμα, θέση, άποψη. Η καρέκλα ως ιδέα/σύμβολο ή ως σκηνογραφία απασχολεί ποικιλοτρόπως τους καλλιτέχνες και αυτό φαίνεται στα έργα τους.

No100. Niketino, 3/6/13. Made in Athens.
Με την έκθεση του “100 καρέκλες σε 100 ημέρες” ο ιταλός σχεδιαστής (designer) Martino Gamper την επαναφέρει στην αρχική της χρήση. Σε διάστημα δύο ετών, συγκέντρωσε εγκαταλελειμμένες καρέκλες  όχι μόνο από το δρόμο αλλά και από σπίτια φίλων, με σκοπό την επανακατασκευή τους. Δημιούργησε έτσι ένα τρισδιάστατο σημειωματάριο γεμάτο με νέες χρηστικές ιδέες και σχέδια για ένα τόσο οικείο μέσο. Ο ίδιος το περιγράφει το εγχείρημα του ως “μια συλλογή δυνατοτήτων, η οποία λόγω περιορισμένου χρόνου, έχει κατασκευαστεί με ελάχιστη ανάλυση”.

Την επιμέλεια της έκθεσης, για το Μουσείο Μπενάκη, έχει αναλάβει η Αλεξία Αντσακλή-Βαρδινογιάννη. Η “πλατωνική ερμηνεία” της είναι περισσότερο μια έξυπνη προπάθεια να συνδεθεί το περιεχόμενο της έκθεσης με την πόλη  (Αθήνα) στην οποία φιλοξενείται και πολύ λιγότερο εκφράζει το σκεπτικό του δημιουργού της.

No99 Drawers, 19/9/07. No61 Arnoldino 10/8/06
Ο ίδιος λέει για το έργο του : Εκτός από το να κατασκευάσω ένα ή περισσότερα σχέδια τα οποία θα μπορούσαν ενδεχομένως να είναι κατάλληλα για μαζική παραγωγή, σκοπός μου είναι να αμφισβητήσω την ιδέα ότι μπορεί να υπάρχει μια εγγενή ανωτερότητα στο μη επαναλαμβανόμενο και να χρησιμοποιήσω αυτή την υβριδική τεχνική για να δείξω πως είναι αντικειμενικά δύσκολο να ξεχωρίσεις το καλύτερο σχέδιο.

Στην έκθεση, υπάρχει βίντεο που τον δείχνει κατά την κατασκευή της 100ης καρέκλας, σε μία μέρα, εδώ στην Αθήνα. Στο αφτί του έχει στερεωμένο το κλασσικό μολύβι του μαραγκού.

Αν ήξερε ελληνικά είμαι σίγουρη ότι θα συμφωνούσε ότι “το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν”.

No83 Cornutto, 24/9/07


No75 Hollow, 20/0/07


No47 oobmaB Chair, 30/7/06. No64 Mono Suede, 3/3/05





Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 28/7/13, Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138.
Περισσότερα για τον Martino Gamper, στο επαγγελματικό του site.

κέιμενα/φωτογραφίες : aRTistokratissa

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Share your opinion